PKP Intercity zastrzykiem 1,2 mld zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy

PKP Intercity odnotowuje znaczący postęp w modernizacji swojej floty dzięki funduszom z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na koniec sierpnia firma otrzymała kolejną transzę, wynoszącą ponad 202 mln zł, co przybliża ją do uzyskania pełnej kwoty dofinansowania, wynoszącej aż 2,16 mld zł. Środki te mają na celu wsparcie zakupu 56 nowych lokomotyw i unowocześnienie 248 wagonów, co ma znacząco poprawić jakość i bezpieczeństwo podróży.
Współpraca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych
W październiku 2024 roku zawarto kluczową umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dzięki niej PKP Intercity zapewniono bezzwrotne wsparcie o wartości 2,16 mld zł, co stanowi ponad 94% kosztów kwalifikowanych. Do tej pory przewoźnik otrzymał trzy transze środków: 874,5 mln zł w kwietniu 2025 roku, ponad 147 mln zł pod koniec maja oraz ponad 202 mln zł pod koniec sierpnia. Łącznie przyznano już 1 224 144 780,68 zł, co stanowi 56,6% całkowitego dofinansowania. Zrealizowanie inwestycji do czerwca 2026 roku jest niezbędnym warunkiem utrzymania tego wsparcia.
Zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizacja wagonów
Środki z KPO umożliwią zakup nowoczesnych lokomotyw Griffin, które osiągają prędkość do 160 km/h. Inwestycja ta, wyceniona na 1 mld zł, ma na celu nie tylko zwiększenie szybkości i bezpieczeństwa podróży, ale również poprawę punktualności i ekologiczności transportu kolejowego. Modernizacja wagonów, której wartość to 1,2 mld zł, obejmuje wyposażenie ich w komfortowe fotele, klimatyzację oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Wśród modernizowanych pojazdów znajdują się także wagony COMBO, które odpowiadają na potrzeby różnych grup pasażerów, takich jak osoby z niepełnosprawnościami czy rodziny z dziećmi.
Postęp w realizacji inwestycji
Do tej pory PKP Intercity odebrało już 161 wagonów i 44 lokomotywy EU160, a także zrealizowano trzy z siedmiu planowanych inwestycji w ramach projektu wspieranego przez KPO. Kontrakty na dostawę wagonów i lokomotyw są realizowane przez polskie fabryki taboru kolejowego, co dodatkowo wspiera rozwój krajowej gospodarki.
Wsparcie polskich producentów
Modernizacja wagonów jest prowadzona przez renomowane polskie przedsiębiorstwa, takie jak Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu oraz Pesa w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim. Dostawą lokomotyw zajmuje się natomiast Newag z Nowego Sącza. Dzięki temu nie tylko poprawia się komfort podróży pasażerów PKP Intercity, ale również wspiera rozwój przemysłu kolejowego w Polsce. Do tej pory przewoźnik zainwestował 16,5 mld zł u polskich producentów, co znacząco przyczynia się do ich rozwoju.